drömmar

Idag var jag busig som struntade i att gå till skolan. Orkade verkligen inte efter en natt utan någon som helst sömn. Tror jag somnade ungefär en timme innan det var dags för väckarklockan att jaga upp mig igen. När jag väl lyckats få upp ögonen var jag så trött att jag såg dubbelt, blev ett enkelt beslut att stanna hemma. Somnade genast om och vaknade inte förrän alldeles nyss! Antar att jag behövde ta igen lite förlorad sömn.

Jag brukar sova som bäst på morgonen och framåt förmiddagen. Men inte idag, har haft en massa obehagliga drömmar. Jag brukar ju i och för sig drömma mycket mardrömmar, det har jag gjort under många år. Nu har det dock varit lugnt på mardrömsfronten ett tag. Otroligt skönt! Det är intressant med drömmar, hur hjärnan arbetar för fullt trots att vi sover. Jag undrar vad drömmarna egentligen betyder, om de kanske är något slags sätt att förmedla dolda budskap. Det hade varit spännande! Eller är det kanske enbart ett sätt för hjärnan att bearbeta information? Kanske består drömmarna bara av slumpmässiga hjärnimpulser som sedan sätts ihop till minnesfragment? Enligt Freud är drömmarna förträngda önskningar som vi inte tillåter komma fram i vaket tillstånd. Om detta stämmer måste ju jag vara en fruktansvärt ond människa med en sån massa fasansfulla förtryckta önskningar. Det vill jag helst inte tro på, Freud kan ta sig i brasan tycker jag!  

Jag önskar att man själv hade kunnat bestämma vad man skulle drömma. Tänk vad fint det hade varit. Då hade varje natt kunnat bli som en vacker filmvisning med sig själv i huvudrollen, eller ett sätt att gång på gång få återuppleva alla sina favoritminnen. Om man anstränger sig tillräckligt mycket hade det kanske fungerat? 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0